Projectwerking

Projectwerking is een van de kernpijlers waarmee we onze visie tot leven brengen. Leren werkt aanstekelijk, en in projecten staat samenwerken centraal. En ja, dat zorgt soms voor vonken… en vuur.

Tijdens projecten passen leerlingen hun theoretische kennis toe in realistische situaties. Zo verspreiden we samen de gensters voor groei en maken we leren écht betekenisvol. Bovendien versterken we hiermee essentiële executieve functies zoals plannen, organiseren, flexibiliteit en doorzettingsvermogen. Leerlingen leren taken verdelen, deadlines respecteren en oplossingsgericht denken—vaardigheden die hen ook buiten de schoolmuren van pas komen.

Zo hebben onze Vonkers onlangs hun eigen frisdrank ontwikkeld: van recept en verpakking tot verkoop, met een combinatie van natuurwetenschappen en economie. Een smakelijke manier om theorie in de praktijk te brengen!

Leren plannen

Bij VONK! leer je al vanaf de eerste week hoe je zelfstandig je werk kunt plannen en opvolgen. Met de leerwijzer – een overzicht van alle taken en lessen per week – en je Google-agenda bij de hand, stellen onze Vonkers op maandagochtend hun planning op. In het begin gebeurt dit onder begeleiding van de coaches, maar na verloop van tijd nemen ze dit volledig zelf in handen.

Er is zowel begeleide werktijd op school (Vonk-on-Fire, oftewel VoF) als momenten voor thuiswerk. Daarbij denken we samen na over de beste aanpak: welke taken pak je thuis aan? Wanneer heb je hobby’s en is het slimmer om minder in te plannen? Dankzij een vaste werkbelasting per week weten onze Vonkers precies wat ze kunnen verwachten qua studiewerk.

Plannen is een cruciale executieve vaardigheid die we niet alleen trainen, maar ook actief begeleiden via coaching. Want het draait niet alleen om plannen, maar ook om opvolgen en bijsturen waar nodig – een skill die later goed van pas komt!

Sport & Spel

Beweging is essentieel! Het brengt zuurstof naar het brein, helpt om geconcentreerd te blijven en geeft een energieboost. Daarnaast is het een moment van ontspanning en verbinding, waarbij iedereen meedoet en niemand wordt uitgesloten. Daarom onderbreken we elke voormiddag – naast de reguliere sportlessen – met een sport- en spelmoment. De hele school beweegt samen, neemt bewust pauze en laadt zich op voor de rest van de dag. Zo combineren we inspanning en ontspanning op een manier die leren versterkt!

Routewerking

Bij VONK! geloven we in leren op maat. Daarom kunnen leerlingen voor bepaalde vakken – wiskunde, Nederlands, Frans en Engels – kiezen uit drie routes die aansluiten bij hun leerbehoeften en zelfstandigheid:

🔹G(eleide) route – Extra uitleg en meer sturing van de leerkracht.
🔹B(egeleide) route – Een mix van begeleiding en zelfsturing.
🔹Z(elfstandige) route – Focus op zelfsturing en uitdagendere opdrachten.

Dankzij deze flexibele aanpak heeft elke leerling een uniek lessenrooster en zijn er geen vaste klasgroepen. Dit zorgt ervoor dat Vonkers snel nieuwe mensen leren kennen en meer kansen krijgen om vrienden te maken.

We combineren homogene groepen voor sommige vakken met heterogene groepen voor andere vakken, zodat er een mooie afwisseling ontstaat tussen uitdaging en samenwerking.

Evaluatie

Evalueren is een cruciale motor in het leerproces van de leerling en een essentiële tool voor zelfregulatie. Het helpt leerlingen om hun groei te begrijpen, bij te sturen en steeds doelgerichter te leren.

Voor de coaches is evaluatie dé manier om voortgang, welbevinden en persoonlijke ontwikkeling van dichtbij op te volgen. Waar nodig kunnen ze tijdig bijsturen en ondersteuning bieden.

Bij VONK! geloven we dat evalueren en evolueren hand in hand gaan. Door regelmatig te reflecteren, groeien onze Vonkers niet alleen in kennis, maar ook in vaardigheden en zelfinzicht. Oefenexamens zijn een kans voor leerlingen om de leerstof nog eens grondig te herhalen – want repetitio est mater studiorum – en waardevolle feedback te krijgen over waar ze staan in hun leerproces. Met oefenexamens willen we hen een sterk signaal geven, zodat ze gericht kunnen bijsturen tegen juni. Ons doel? Zoveel mogelijk leerlingen laten groeien en hun leerdoelen laten behalen, zodat ze klaar zijn voor het tweede jaar!

Wat na VONK!?

We bereiden leerlingen voor op een belangrijke stap in hun schoolloopbaan: het kiezen van een studierichting in het secundair onderwijs. Ben ik goed in wiskunde? Hou ik van het spreken van vreemde talen? Wil ik graag meer weten over de wondere wereld van de wetenschap? Of ben ik eerder gericht op het bestuderen van mensen, van de maatschappij en van de wereld? VONK! begeleidt de jongeren in deze zoektocht. Samen met de ouders leren jongeren een gepaste keuze maken. In de buurt van Hoeilaart ligt het atheneum van Tervuren dat voldoende richtingen aanbiedt om jongeren met succes verder te laten studeren. We werken met hen samen binnen dezelfde visie: jongeren zelfstandig de wereld laten ontdekken en hen voorbereiden op een succesvolle toekomst.